Het aanbod van ProefED is volledig gebaseerd op de wetenschappelijk onderbouwde SAPERE methode.
Mijn aanbod is volledig gebaseerd op de SAPERE methode. Deze is ontwikkeld door Professor Jacques Puisais en leert kinderen proeven met al hun zintuigen zodat ze zelf in staat zijn om betere voedingskeuzes te maken. Uit onderzoek blijkt dat dit ook werkt!
- 60% van de kinderen durven na een workshop meer ongekend voedsel proeven.
- 65% van hen maken later ook als volwassene bewustere voedingskeuzes.
Hoe pas ik deze methode toe in de praktijk?
Ik benadruk het belang van…
- De oorsprong van voeding: weet jij waar jouw eten vandaan komt?
- Lokaal te kopen: welke groenten en fruit vind je in de buurt? En wie zorgt hier voor?
- Andere culturen te leren kennen: welke kruiden worden er bijvoorbeeld vaak gebruikt in de Indische keuken? Wat zit er in de brooddoos van Marokkaanse kindjes?
- Gebalanceerd te eten: mag je een zakje chips nadat je je buikje rond hebt van alle groenten en fruit? Ja hoor, da’s oké!
Tijdens elke Proef-ED workshop leren kinderen...
… nieuwsgierig naar voeding kijken
Waarom eten we groenten en geen gras? Aan de hand van kleine verhaaltjes wakker ik hun nieuwsgierigheid in voeding aan. Wat aten de holbewoners vroeger? Waarom eten we nog altijd groenten? Van waar komen die? Waarom mag je wel chips eten, maar ook niet te veel?
Op een leuke manier duiken we de voedingsdriehoek in, bezoeken we eens een lokale plukboerderij en krijgen ze meer kennis over wat een gebalanceerd voedingspatroon is.
… proeven met alle zintuigen
Jij durft dat wél te eten? Eten doe je niet enkel met je mond. Je gebruikt er ook je ogen, oren, neus en handen bij! Aan de hand van leuke opdrachtjes (op basis van de wetenschappelijke SAPERE methode) laat ik kinderen ‘proeven’ met al hun zintuigen. Ze hoeven helemaal niets in hun mond te stoppen of alles lekker te vinden. Toch is het leuk om te zien hoe ze sneller hun grenzen stretchen in het bijzijn van leeftijdsgenootjes. Als jij dat durft te eten, zal ik dit ook maar eens proeven…
… zelf initiatief nemen om evenwichtiger te eten.
Ik wil eens iets anders in m’n brooddoos. Wat kinderen eten is grotendeels afhankelijk van de ouders. Of niet? Zelf hebben ze meer in de pap te brokken dan ze vaak denken! Tijdens deze workshops leer ik kinderen hoe ze een meer gezonde levensstijl binnen hun gezin kunnen aanmoedigen door bijvoorbeeld mee te gaan naar de winkel, zelf eens iets te koken, hoe ze kunnen vragen naar iets anders in hun brooddoos,etc.